De dertiende editie van de tweejaarlijkse Hunkeler Innovationdays stond officieel in het teken van automatisering en Industrie 4.0. De hoofdrol werd echter opgeëist door de laatste ontwikkelingen in hoogvolume inkjettechnologie, waaronder het debuut van de Ricoh Pro VC70000. In vier dagen tijd kwamen zo'n 6.500 bezoekers naar de Messe Luzern in Zwitserland.
De Innovationsdays zijn ooit gestart als opendeurdagen van Hunkeler, de Zwitserse specialist in randapparatuur voor rotatieve printsystemen. Het evenement groeide uit tot een vierdaagse beurs waar vorige week zo'n 100 exposanten acte de présence gaven. Daaronder vrijwel alle grote namen in de hoogvolume printwereld - al ontbraken dit jaar bijvoorbeeld Fujifilm en Kodak op het affiche; nieuw aanwezig waren onder andere Nipson en Riso. Op de beursvloer waren, telkens met gebruikmaking van Hunkeler-apparatuur, zo'n 40 volledige productiestraten in actie te zien.
In 2003 stond het evenement nog vrijwel geheel in het teken van transactionele documentstromen, en trok het zo'n 2.000 bezoekers. Inmiddels staan grafische applicaties, zoals boeken, magazines en catalogi centraal, en domineert de inktjettechnologie. Met nog ongeveer een jaar te gaan tot de volgende editie van Drupa, kregen de 6.500 bezoekers (waarvan zo'n 450 uit de Benelux) in Luzern nu een goed overzicht van de stand van zaken - en een voorproefje van wat de markt nog te wachten staat.
De Innovationsdays zijn ooit gestart als opendeurdagen van Hunkeler, de Zwitserse specialist in randapparatuur voor rotatieve printsystemen. Het evenement groeide uit tot een vierdaagse beurs waar vorige week zo'n 100 exposanten acte de présence gaven. Daaronder vrijwel alle grote namen in de hoogvolume printwereld - al ontbraken dit jaar bijvoorbeeld Fujifilm en Kodak op het affiche; nieuw aanwezig waren onder andere Nipson en Riso. Op de beursvloer waren, telkens met gebruikmaking van Hunkeler-apparatuur, zo'n 40 volledige productiestraten in actie te zien.In 2003 stond het evenement nog vrijwel geheel in het teken van transactionele documentstromen, en trok het zo'n 2.000 bezoekers. Inmiddels staan grafische applicaties, zoals boeken, magazines en catalogi centraal, en domineert de inktjettechnologie. Met nog ongeveer een jaar te gaan tot de volgende editie van Drupa, kregen de 6.500 bezoekers (waarvan zo'n 450 uit de Benelux) in Luzern nu een goed overzicht van de stand van zaken - en een voorproefje van wat de markt nog te wachten staat.