De cijfers van Cimpress bleven achter bij de verwachtingen. Zo groeide de omzet het afgelopen kwartaal met 8%, terwijl dat een jaar eerder in dezelfde periode 32% was. Vistaprint, het grootste bedrijfsonderdeel en ooit door Keane zelf opgericht, bleef nog verder achter met slechts 1% omzetgroei.

Keane noemt een aantal externe oorzaken, zoals de toenemende concurrentie die zorgt voor stijgende advertentiekosten en groeiende druk op de verkoopprijzen. Ook de kosten van papier stijgen. Maar hij wijst ook nadrukkelijk op interne zwakheden: "De klantervaring die we bieden is niet goed genoeg en heeft te lijden van bugs en storingen die de conversie negatief beïnvloeden. Het ontbreekt aan personalisatie en segmentatie, en onze mobiele prestaties zijn zwak."

Er moet ook beter worden gepresteerd op het gebied van data-analyse gedreven marketing en prijsbeleid, schrijft Keane in een brief aan beleggers. Daar gaat hij nu zelf op toezien: "De resultaten van Vistaprint zouden eerst nog wel eens slechter kunnen worden voor ze weer verbeteren, maar we hebben er vertrouwen in dat we hier straks sterker uit komen." De huidige CEO van Vistaprint, Trynka Shineman, verlaat het bedrijf.

Tot het Cimpress-concern behoren naast Vistaprint ook BuildASign, Drukwerkdeal, Printdeal, Exaprint, National Pen, Pixartprinting, Printi en WIRmachenDRUCK.