Agfa Graphics - eerste kwartaal van 2018

De omzet in Q1 2018 (259 miljoen euro) daalt met -13,7 % ten opzichte van de omzet in Q1 2017 (300 miljoen euro). Zonder de impact van de sterke euro en de beslissing om bepaalde drukvoorbereidingsgerelateerde reseller-activiteiten in de VS te stoppen, daalde de omzet van Agfa Graphics met -5,4 %. De omzet van het drukvoorbereidingssegment werd beïnvloed door de sterke marktgedreven achteruitgang voor analoge computer-to-film producten. Voor het digitale computer-to-productaanbod blijft de druk op de prijzen en de volumes aanhouden. De volumes in het inkjetsegment groeiden licht in vergelijking met het eerste kwartaal van 2017. De duurzame chemievrije oplossingen blijven goed presteren.

De brutowinstmarge van Agfa Graphics daalde van 29,9 % van de omzet in het eerste kwartaal van 2017 tot 27,0 %. De recurrente EBITDA bedroeg 8,2 miljoen euro (3,2 % van de omzet) tegenover 19,9 miljoen euro (6,6 % van de omzet) in het eerste kwartaal van 2017. De recurrente EBIT kwam uit op 2,3 miljoen euro (0,9 % van de omzet), tegenover 13,7 miljoen euro (4,6 % van de omzet).

Als nieuwigheden of nieuwe ontwikkelingen vermeldt Agfa: een 1,65 m brede instapprinter Anapurna H1650i LED; de strategische samenwerking met inktenfabrikant Siegwerk voor de productie (onder licentie van Agfa) en verkoop door Siegwerk van de digitale inkten voor het bedrukken van verpakkingen; de nieuwe milieuvriendelijke plaat Adamas en de Fortuna 11 update van de designsoftware voor veiligheidsdrukwerk.

De andere afdelingen

Bij Agfa HealthCare daalde de omzet in Q1 2018 met -0,1 %. Zonder wisselkoerseffecten realiseerde Agfa HealthCare een omzetgroei met 4,7 %. Bij de kleinere afdeling Agfa Specialty Products steeg de omzet met 4,1 % van 49 naar 51 miljoen euro. Sterke verkoopcijfers werden geboekt voor de activiteiten op het vlak van gedrukte schakelingen, het Synaps-gamma van synthetische papieren (met een nieuwe plooibare versie) en Specialty Chemicals.

Agfa Graphics - eerste kwartaal van 2018De omzet in Q1 2018 (259 miljoen euro) daalt met -13,7 % ten opzichte van de omzet in Q1 2017 (300 miljoen euro). Zonder de impact van de sterke euro en de beslissing om bepaalde drukvoorbereidingsgerelateerde reseller-activiteiten in de VS te stoppen, daalde de omzet van Agfa Graphics met -5,4 %. De omzet van het drukvoorbereidingssegment werd beïnvloed door de sterke marktgedreven achteruitgang voor analoge computer-to-film producten. Voor het digitale computer-to-productaanbod blijft de druk op de prijzen en de volumes aanhouden. De volumes in het inkjetsegment groeiden licht in vergelijking met het eerste kwartaal van 2017. De duurzame chemievrije oplossingen blijven goed presteren. De brutowinstmarge van Agfa Graphics daalde van 29,9 % van de omzet in het eerste kwartaal van 2017 tot 27,0 %. De recurrente EBITDA bedroeg 8,2 miljoen euro (3,2 % van de omzet) tegenover 19,9 miljoen euro (6,6 % van de omzet) in het eerste kwartaal van 2017. De recurrente EBIT kwam uit op 2,3 miljoen euro (0,9 % van de omzet), tegenover 13,7 miljoen euro (4,6 % van de omzet).Als nieuwigheden of nieuwe ontwikkelingen vermeldt Agfa: een 1,65 m brede instapprinter Anapurna H1650i LED; de strategische samenwerking met inktenfabrikant Siegwerk voor de productie (onder licentie van Agfa) en verkoop door Siegwerk van de digitale inkten voor het bedrukken van verpakkingen; de nieuwe milieuvriendelijke plaat Adamas en de Fortuna 11 update van de designsoftware voor veiligheidsdrukwerk.De andere afdelingenBij Agfa HealthCare daalde de omzet in Q1 2018 met -0,1 %. Zonder wisselkoerseffecten realiseerde Agfa HealthCare een omzetgroei met 4,7 %. Bij de kleinere afdeling Agfa Specialty Products steeg de omzet met 4,1 % van 49 naar 51 miljoen euro. Sterke verkoopcijfers werden geboekt voor de activiteiten op het vlak van gedrukte schakelingen, het Synaps-gamma van synthetische papieren (met een nieuwe plooibare versie) en Specialty Chemicals.