Labelexpo Europe (25-28 september) in Brussel brak alle records. Met negen tentoonstellingshallen was de tweejaarlijkse beurs 12% groter dan in 2015. 37.724 bezoekers kwamen afgezakt naar Brussels Expo. Dat is 5,6 % meer dan in 2015 (35.739 bezoekers). Er waren grote delegaties uit Brazilië, China, Indië en Japan.

Het drukken van labels bleef het belangrijkste topic op Labelexpo Europe. De belangstelling voor het bedrukken van flexibele verpakkingen groeit en betekent een diversificatie voor beursorganisator Tarsus. Op het vlak van digitaal printen beleefde inkjet zijn doorbraak op de show en waren er veel productenlanceringen (zie vorige nieuwsbrieven en de volgende editie van de gedrukte Grafisch Nieuws).

Maar ook de conventionele labeldruktechnieken lieten zich niet onbetuigd. Er was veel focus op meer automatisatie en efficiëntere inrichtingen zodat met flexo, boekdruk of offset de kleinere oplagen in het bereik komen. In de flink bezochte Automation Area werd met geautomatiseerde workflows, Industry 4.0 opgevoerd. Conventionele en digitale druktechnieken werden er naast elkaar gedemonstreerd. Conclusies over het gebruik van ene of gene techniek vallen nauwelijks te trekken want het is toch vooral appelen met peren vergelijken. Een vaststelling is het groeiend aantal bredere smalbaanpersen in formaatbreedtes van 60 tot 100 cm (in plaats van de gebruikelijke 30 tot 40 cm). Er was ook het gestegen gebruik van zeefdrukunits op analoge en digitale persen. En worden digitale persen uitgerust met analoge convertingsystemen, dan is er eveneens de omgekeerde beweging waarbij analoge afwerkings- en veredelingsmachines worden voorzien van digitale inkjetkoppen.

Beursorganisator Tarsus kan terugblikken op een geslaagde editie en kijkt al vooruit naar een nog beter en groter evenement in september 2019 in Brussel.

Labelexpo Europe (25-28 september) in Brussel brak alle records. Met negen tentoonstellingshallen was de tweejaarlijkse beurs 12% groter dan in 2015. 37.724 bezoekers kwamen afgezakt naar Brussels Expo. Dat is 5,6 % meer dan in 2015 (35.739 bezoekers). Er waren grote delegaties uit Brazilië, China, Indië en Japan.Het drukken van labels bleef het belangrijkste topic op Labelexpo Europe. De belangstelling voor het bedrukken van flexibele verpakkingen groeit en betekent een diversificatie voor beursorganisator Tarsus. Op het vlak van digitaal printen beleefde inkjet zijn doorbraak op de show en waren er veel productenlanceringen (zie vorige nieuwsbrieven en de volgende editie van de gedrukte Grafisch Nieuws).Maar ook de conventionele labeldruktechnieken lieten zich niet onbetuigd. Er was veel focus op meer automatisatie en efficiëntere inrichtingen zodat met flexo, boekdruk of offset de kleinere oplagen in het bereik komen. In de flink bezochte Automation Area werd met geautomatiseerde workflows, Industry 4.0 opgevoerd. Conventionele en digitale druktechnieken werden er naast elkaar gedemonstreerd. Conclusies over het gebruik van ene of gene techniek vallen nauwelijks te trekken want het is toch vooral appelen met peren vergelijken. Een vaststelling is het groeiend aantal bredere smalbaanpersen in formaatbreedtes van 60 tot 100 cm (in plaats van de gebruikelijke 30 tot 40 cm). Er was ook het gestegen gebruik van zeefdrukunits op analoge en digitale persen. En worden digitale persen uitgerust met analoge convertingsystemen, dan is er eveneens de omgekeerde beweging waarbij analoge afwerkings- en veredelingsmachines worden voorzien van digitale inkjetkoppen. Beursorganisator Tarsus kan terugblikken op een geslaagde editie en kijkt al vooruit naar een nog beter en groter evenement in september 2019 in Brussel.