Het internationale creatieve evenement, dat dit jaar een recordaantal van 335.000 bezoekers verwelkomde, bleek andermaal de ideale voedingsbodem voor enthousiasme over print. Zo maakten bijvoorbeeld veel jonge bezoekers opnieuw kennis met het fenomeen ansichtkaart.

Print Pakt (een initiatief van de Nederlandse grafische federatie KVGO) haalde dit jaar alles uit de kast door de inrichting van de expositieruimte te laten ontwerpen door striptekenaar en topontwerper Joost Swarte, bekend van onder andere de Haarlemse Toneelschuur en het Hergé Museum. Swarte verdeelde de ruimte over de thema's papier, print, afwerking en verpakkingen. Bij de opening stelde Swarte vast: "De bezoekers van Dutch Design Week zijn geïnteresseerd in vormgeving, maar vooral in de nieuwe ideeën van de vormgevers. Ze willen weten hoe we de maatschappij in de toekomst inrichten. Hier bij laat Print Pakt zien wat er mogelijk is op grafisch vakgebied. De grafici zitten hier dan ook op de goede plek."

Ook KVGO-voorzitter Cees Verweij benadrukte de band tussen de grafische industrie en de designwereld: "Van oudsher hebben we met elkaar te maken - er is nog nooit een boek verschenen zonder dat er over het ontwerp is nagedacht." Verweij toonde zich enthousiast over de samenwerking met Swarte en noemde Print Pakt Live een "must see". Hij riep ook grafici op naar Eindhoven te komen: "Die moeten hier zeker zijn om nieuwe ideeën op te doen."

Negen dagen lang stond The Black Box op Strijp S, voor de gelegenheid officieus omgedoopt tot "Swarte Doos", in het teken van papier, print, afwerking en verpakkingen. Print Pakt Live diende dit jaar als etalage en portal voor de grafische industrie. De expositie bevatte prijswinnend drukwerk en grafische hoogstandjes, in vitrines werden bijzondere en innovatieve voorbeelden op het gebied van afwerken en verpakkingen getoond. Er was veel belangstelling voor de ingelijste papiersoorten die de bezoekers mochten aanraken. Op die manier ontdekten ze de verschillende structuren die papier kan hebben.

Grootste succesnummer was de shop met gratis ansichtkaarten. Print Pakt had drukkers gevraagd om bijzondere ansichtkaarten te ontwerpen en te produceren om het DDW-publiek te inspireren. Bezoekers mochten de kaarten daarbij ook nog eens gratis versturen op de stand. In totaal werden er minstens 10.000 kaarten weggegeven en ruim 1700 kaarten verstuurd. Die kaarten gingen de hele wereld over naar 42 landen van Australië tot China en Colombia.

Meerdere keren per dag werden er tijdens Print Pakt Live workshops en presentaties gehouden over vormgeving, grafische technieken en de relatie tussen de creatieve en de grafische wereld.

Bekijk de video's over Print Pakt Live op Dutch Design Week via http://bit.ly/2Ag61iw

Het internationale creatieve evenement, dat dit jaar een recordaantal van 335.000 bezoekers verwelkomde, bleek andermaal de ideale voedingsbodem voor enthousiasme over print. Zo maakten bijvoorbeeld veel jonge bezoekers opnieuw kennis met het fenomeen ansichtkaart.Print Pakt (een initiatief van de Nederlandse grafische federatie KVGO) haalde dit jaar alles uit de kast door de inrichting van de expositieruimte te laten ontwerpen door striptekenaar en topontwerper Joost Swarte, bekend van onder andere de Haarlemse Toneelschuur en het Hergé Museum. Swarte verdeelde de ruimte over de thema's papier, print, afwerking en verpakkingen. Bij de opening stelde Swarte vast: "De bezoekers van Dutch Design Week zijn geïnteresseerd in vormgeving, maar vooral in de nieuwe ideeën van de vormgevers. Ze willen weten hoe we de maatschappij in de toekomst inrichten. Hier bij laat Print Pakt zien wat er mogelijk is op grafisch vakgebied. De grafici zitten hier dan ook op de goede plek."Ook KVGO-voorzitter Cees Verweij benadrukte de band tussen de grafische industrie en de designwereld: "Van oudsher hebben we met elkaar te maken - er is nog nooit een boek verschenen zonder dat er over het ontwerp is nagedacht." Verweij toonde zich enthousiast over de samenwerking met Swarte en noemde Print Pakt Live een "must see". Hij riep ook grafici op naar Eindhoven te komen: "Die moeten hier zeker zijn om nieuwe ideeën op te doen."Negen dagen lang stond The Black Box op Strijp S, voor de gelegenheid officieus omgedoopt tot "Swarte Doos", in het teken van papier, print, afwerking en verpakkingen. Print Pakt Live diende dit jaar als etalage en portal voor de grafische industrie. De expositie bevatte prijswinnend drukwerk en grafische hoogstandjes, in vitrines werden bijzondere en innovatieve voorbeelden op het gebied van afwerken en verpakkingen getoond. Er was veel belangstelling voor de ingelijste papiersoorten die de bezoekers mochten aanraken. Op die manier ontdekten ze de verschillende structuren die papier kan hebben.Grootste succesnummer was de shop met gratis ansichtkaarten. Print Pakt had drukkers gevraagd om bijzondere ansichtkaarten te ontwerpen en te produceren om het DDW-publiek te inspireren. Bezoekers mochten de kaarten daarbij ook nog eens gratis versturen op de stand. In totaal werden er minstens 10.000 kaarten weggegeven en ruim 1700 kaarten verstuurd. Die kaarten gingen de hele wereld over naar 42 landen van Australië tot China en Colombia.Meerdere keren per dag werden er tijdens Print Pakt Live workshops en presentaties gehouden over vormgeving, grafische technieken en de relatie tussen de creatieve en de grafische wereld.Bekijk de video's over Print Pakt Live op Dutch Design Week via http://bit.ly/2Ag61iw