Dat HP vandaag de grootste speler is in de grafische markt zal niemand meer verbazen. Maarten Guijt licht toe: "In de Benelux heeft HP een marktaandeel van 80% in de grafische markt en dat willen we graag zo houden. Niet alleen het aantal printsystemen is het afgelopen jaar fors toegenomen, maar ook het aantal geprinte pagina's is met 30 procent gestegen. Om die leidersrol en de toekomst van het bedrijf veilig te stellen, investeert HP daarom ook fors in de verdere ontwikkeling en optimalisatie van al onze printoplossingen."

HP portfolio breidt verder uit

Ook in andere markten streeft HP een leiderspositie na. Zo nam HP recent de printing business van Samsung Electronics over. Met die overname krijgt HP een uitgebreid gamma van multifunctionals bij in het productportfolio en krijgt het daardoor een nog betere toegang tot de wereldwijde officemarkt. Daarnaast heeft HP ook de nodige fondsen vrijgemaakt om de ontwikkeling van performante 3D-printers in een stroomversnelling te brengen. Vandaag is de 3D-markt nog een niche, maar met steeds toenemende toepassingen,is het groeipotentieel in deze sector gigantisch.

Creating the Future Together

Maar die inspanningen beperken zich niet enkel tot hard en software zegt Maarten Guijt. "Een belangrijke slogan binnen HP is 'Create the Future Together' en met 'Together' bedoelen we dan zowel onze collega's als onze klanten. Vrij vertaald betekent dit dat wij enkel kunnen groeien als ook onze klanten groeien en dat het onze taak is om ze daar zoveel mogelijk bij te helpen. Dit doen we niet alleen door innovatieve printoplossingen aan te bieden, maar evengoed door klanten te informeren over nieuwe mogelijkheden en trends. Daarmee maken we echt het verschil ten opzichte van andere aanbieders en dat wordt enorm gewaardeerd."

Unieke personalisatie opportuniteiten

Een van die nieuwe trends is het personaliseren van verpakkingen. Maarten Guijt: "Met name de farmaceutische sector is hier vragende partij. Door middel van variabele data kan elke verpakking voorzien worden van een unieke track & trace code, waardoor namaken een stuk lastiger wordt. Kijk, zonder de variabele data capaciteiten van onze persen zou dit niet mogelijk zijn. Als je daarenboven weet dat je met een HP Indigo Digital Press 98% van de bestaande Pantonekleuren kan opbouwen, dan besef je vrij snel dat dit ongekende mogelijkheden biedt voor de verpakkingssector. Vereiste is wel dat je die toegevoegde waarde aan de man kan brengen."

Klantenservice continu verbeteren

En dan is er ook nog het service aspect. Daarover zegt Maarten Guijt het volgende: "Ook al heb je nog zo'n performante machine, zonder goede service sta je op een bepaald moment toch stil. Dat beseffen we bij HP maar al te goed en daarom wordt er gigantisch veel energie gestoken in het continu verbeteren van onze klantenservice. Concreet kan de klant ons bij elke service-call een rating geven tussen 1 en 10. Bij minder dan 8 gaat de alarmbel en wordt er gekeken waaraan dit ligt en wat er moet gebeuren om de klant tevreden te stellen. Zo ernstig wordt service genomen binnen HP."

Maar toch is er nog werk aan de winkel, besluit Maarten Guijt."Binnen de grafische industrie wordt voor het binnenhalen van drukwerkorders nog te vaak gestreden met de prijs. Die mindset veranderen bij de grafische bedrijven blijft zonder meer een grote uitdaging, want het succes van de klant ligt niet in de drukwerkprijs, maar vooral in het verkopen van de toegevoegde waarde die hij met onze producten kan realiseren. Daarom gaat HP in de toekomst nog meer focussen op klantensensibilisatie en ondersteuning bij de verkoopcyclus, want klanten die tevreden zijn én groeien is het enige wat telt voor ons."

Meer informatie over de HP oplossingen vindt u op www.hp.com/go/graphicarts

Dat HP vandaag de grootste speler is in de grafische markt zal niemand meer verbazen. Maarten Guijt licht toe: "In de Benelux heeft HP een marktaandeel van 80% in de grafische markt en dat willen we graag zo houden. Niet alleen het aantal printsystemen is het afgelopen jaar fors toegenomen, maar ook het aantal geprinte pagina's is met 30 procent gestegen. Om die leidersrol en de toekomst van het bedrijf veilig te stellen, investeert HP daarom ook fors in de verdere ontwikkeling en optimalisatie van al onze printoplossingen."HP portfolio breidt verder uitOok in andere markten streeft HP een leiderspositie na. Zo nam HP recent de printing business van Samsung Electronics over. Met die overname krijgt HP een uitgebreid gamma van multifunctionals bij in het productportfolio en krijgt het daardoor een nog betere toegang tot de wereldwijde officemarkt. Daarnaast heeft HP ook de nodige fondsen vrijgemaakt om de ontwikkeling van performante 3D-printers in een stroomversnelling te brengen. Vandaag is de 3D-markt nog een niche, maar met steeds toenemende toepassingen,is het groeipotentieel in deze sector gigantisch. Creating the Future TogetherMaar die inspanningen beperken zich niet enkel tot hard en software zegt Maarten Guijt. "Een belangrijke slogan binnen HP is 'Create the Future Together' en met 'Together' bedoelen we dan zowel onze collega's als onze klanten. Vrij vertaald betekent dit dat wij enkel kunnen groeien als ook onze klanten groeien en dat het onze taak is om ze daar zoveel mogelijk bij te helpen. Dit doen we niet alleen door innovatieve printoplossingen aan te bieden, maar evengoed door klanten te informeren over nieuwe mogelijkheden en trends. Daarmee maken we echt het verschil ten opzichte van andere aanbieders en dat wordt enorm gewaardeerd."Unieke personalisatie opportuniteitenEen van die nieuwe trends is het personaliseren van verpakkingen. Maarten Guijt: "Met name de farmaceutische sector is hier vragende partij. Door middel van variabele data kan elke verpakking voorzien worden van een unieke track & trace code, waardoor namaken een stuk lastiger wordt. Kijk, zonder de variabele data capaciteiten van onze persen zou dit niet mogelijk zijn. Als je daarenboven weet dat je met een HP Indigo Digital Press 98% van de bestaande Pantonekleuren kan opbouwen, dan besef je vrij snel dat dit ongekende mogelijkheden biedt voor de verpakkingssector. Vereiste is wel dat je die toegevoegde waarde aan de man kan brengen."Klantenservice continu verbeterenEn dan is er ook nog het service aspect. Daarover zegt Maarten Guijt het volgende: "Ook al heb je nog zo'n performante machine, zonder goede service sta je op een bepaald moment toch stil. Dat beseffen we bij HP maar al te goed en daarom wordt er gigantisch veel energie gestoken in het continu verbeteren van onze klantenservice. Concreet kan de klant ons bij elke service-call een rating geven tussen 1 en 10. Bij minder dan 8 gaat de alarmbel en wordt er gekeken waaraan dit ligt en wat er moet gebeuren om de klant tevreden te stellen. Zo ernstig wordt service genomen binnen HP." Maar toch is er nog werk aan de winkel, besluit Maarten Guijt."Binnen de grafische industrie wordt voor het binnenhalen van drukwerkorders nog te vaak gestreden met de prijs. Die mindset veranderen bij de grafische bedrijven blijft zonder meer een grote uitdaging, want het succes van de klant ligt niet in de drukwerkprijs, maar vooral in het verkopen van de toegevoegde waarde die hij met onze producten kan realiseren. Daarom gaat HP in de toekomst nog meer focussen op klantensensibilisatie en ondersteuning bij de verkoopcyclus, want klanten die tevreden zijn én groeien is het enige wat telt voor ons."Meer informatie over de HP oplossingen vindt u op www.hp.com/go/graphicarts