De jaarlijkse cijfers die de EuPIA (Europese vereniging voor drukinkt) publiceert, maken duidelijk dat de Europese inktmarkt in 2016 opnieuw achteruit ging. De omzet daalde met 2% en was goed voor 3,05 miljard euro. En die dalende trend zet zich sinds 2012 onafgebroken door.

Het onderzoek van de EuPIA bundelt gegevens van 28 bedrijven die 90% van de verkoop in Europa vertegenwoordigen. De studie maakt binnen de sector van de drukinkten verscheidene onderverdelingen: inkten op basis van olie (heatsetrotatie, coldset en vellenoffset); vloeibare inkten op basis van solvents (flexo en diepdruk); vloeibare inkten op waterbasis (flexo, diepdruk en bijhorende vernissen); en andere inkten (UV-uithardende inkten en overdrukvernis). In de laatste categorie houdt de EuPIA geen rekening met zeefdruk- en digitale inkten.

Lichtpuntje

Voor het eerst sinds 2012 is de inktverkoop (uitgedrukt in volume) weer lichtjes gestegen, met 0,6%. Die beperkte stijging is meer bepaald te danken aan de vloeibare inkten op waterbasis en aan de UV-uithardende inkten. Die twee inkttypes zijn goed voor resp. 14,2 % en 17,4% van de omzet in de sector. Het mogen dan de minst belangrijke onderdelen zijn, het zijn wel de enige die groeien. Inkten op basis van water worden bijvoorbeeld gebruikt in de markt van het golfkarton, maar sinds enkele jaren worden ze ook elders toegepast zoals voor het bedrukken van soepele verpakkingen. Bij de UV-uithardende inkten voor offset zijn er nieuwe ontwikkelingen die in combinatie met nieuwe droogtechnieken als H-UV, LE-UV, HR-UV en LED-UV worden gepresenteerd.