"De beste verpakking is geen verpakking," stelt Delhaize. Om het gebruik van verpakkingen te beperken, heeft Delhaize beslist om direct op de schil van groenten of fruit een biolabel aan te brengen. Dat gebeurt met de 'natural branding', een methode waarbij met een laser een markering op de schil aangebracht wordt. Volgens Delhaize is het mogelijk om zo elk jaar 13 ton verpakkingen te elimineren. Biologisch fruit en biologische groenten moeten immers afzonderlijk verpakt worden opdat de consument ze van andere bulkproducten zou kunnen onderscheiden.

In eerste instantie wordt één product van het bio-assortiment met een laser van het logo voorzien: de butternutpompoen. Voor de zomer nog wordt de methode tot in totaal 20 producten uitgebreid, waaronder courgette, komkommer, pompoen, knolselder en venkel. Het systeem heeft echter zijn beperkingen omdat sommige fruit- en groentesoorten, zoals tomaten, een te zachte schil hebben om met een laser gemarkeerd te worden. Voor Delhaize houdt de lasertechnologie alleen maar voordelen in: "Geen lijm, geen inkt, geen papier, geen vloeistoffen of nog andere producten. Het aanbrengen van het logo zelf vergt een minimum aan energie. En er is ook geen etiket meer dat van het fruit en de groenten kan loskomen." De consument zal echter altijd een tas of een zak bij de hand moeten hebben om zijn bioproducten naar huis te dragen. Bekijk de videopresentatie via de link.

"De beste verpakking is geen verpakking," stelt Delhaize. Om het gebruik van verpakkingen te beperken, heeft Delhaize beslist om direct op de schil van groenten of fruit een biolabel aan te brengen. Dat gebeurt met de 'natural branding', een methode waarbij met een laser een markering op de schil aangebracht wordt. Volgens Delhaize is het mogelijk om zo elk jaar 13 ton verpakkingen te elimineren. Biologisch fruit en biologische groenten moeten immers afzonderlijk verpakt worden opdat de consument ze van andere bulkproducten zou kunnen onderscheiden.In eerste instantie wordt één product van het bio-assortiment met een laser van het logo voorzien: de butternutpompoen. Voor de zomer nog wordt de methode tot in totaal 20 producten uitgebreid, waaronder courgette, komkommer, pompoen, knolselder en venkel. Het systeem heeft echter zijn beperkingen omdat sommige fruit- en groentesoorten, zoals tomaten, een te zachte schil hebben om met een laser gemarkeerd te worden. Voor Delhaize houdt de lasertechnologie alleen maar voordelen in: "Geen lijm, geen inkt, geen papier, geen vloeistoffen of nog andere producten. Het aanbrengen van het logo zelf vergt een minimum aan energie. En er is ook geen etiket meer dat van het fruit en de groenten kan loskomen." De consument zal echter altijd een tas of een zak bij de hand moeten hebben om zijn bioproducten naar huis te dragen. Bekijk de videopresentatie via de link.